mandag 22. august 2016

Konstruksjonslek på et nytt nivå

Etter sommerferien har alle barnegruppene byttet rom. Ekornene, som nå har blitt den nye fireåring-gruppa, har flyttet inn i fireåring-rommene. Der er det masse spennende byggematerialer, som vi har begynt å utforske. Vi startet i det små, men alt som ble bygget, lot vi stå. 


Neste dag, ble de to byggverkene satt sammen  og videreutviklet av andre barn enn de som bygget først. I flere etapper har ulike barn bygget, litt har rast, blitt bygget på nytt, og blitt litt annerledes. Det er ingen som eier slottet - barna kommer og går i en fin flyt og inspirerer og inspireres av hverandre.

To jenter lærte lafteteknikk med Kaplaklossene, og vi filmet byggingen deres med fortfilm. Denne ble vist på storskjerm, og jentene forklarte de andre hvordan man bygger slike høye tårn. Dermed ville flere teste teknikken, og flere filmer ble laget.

Da vi etter noen dager ikke hadde flere byggeklosser igjen, ble vi enige om å rive slottet og rydde det opp, slik at vi kunne starte på noe nytt. Det ble også en morsom fortfilm - nesten alle barna på gruppa var med på ryddingen, og det var veldig gøy å se hvordan rommet forvandlet seg fra kaos til orden.

Nye byggeteknikker ble til da noen treplater ble tilført i byggekroken.

Vi startet på enda et stort slott forrige uke, sammen med noen treåringer, som ble spart over helgen, og det har blitt utvidet og bearbeidet hele formiddagen i dag.  Overheaden skapte spennende skygger, og digre dyr ville spise opp slottet.

I løpet av dagen har slottet vokst seg utover gulvet. Dyr og dinosaurer har flyttet inn i en innhegning.

Vi ser at vi kommer til å trenge flere klosser til disse byggeprosjektene, og vi voksne har bestemt at vi skal kjøpe inn planker og lage klosser sammen med barna. Da har vi litt å drive med fremover.  Følg med!

Erfaring: underveis i byggeprosessen har de voksne vært med på å drive byggingen fremover, dels bygget selv, lært bort teknikker,  og latt barna utforske egne teknikker. Å hjelpe til å holde orden rundt slottet har hjulpet i prosessen. Det er viktig at det er plass til barna. Barna har også blitt oppfordret til å rydde alt som slenger rundt på gulvet, og å sette kurver tilbake i hyllene når de er ferdige med sin byggeøkt. Men alt som er bygget eller plassert rundt slottet, kan stå. Det kan hende at vissheten om at man slipper å rydde opp hver gang også øker motivasjonen til å bygge. Det er også flott å se hvor forsiktige barna er når de oppholder seg rundt slottene. Det er virkelig om å gjøre å ivareta byggene. 

Hvordan kan vi bygge videre på dette? Kan vi få denne interessen til å bli et stort tverrfaglig prosjekt? Kan vi få alle barna involvert og interesserte?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails